onsdag den 18. juli 2012

Vores udstyr

Her ses et af vores kameraer. Canon eos 600d. Det er et udemærket kamera. Det er for det meste det vi bruger. Men jo bedre objektiver jo bedre billeder. Dvs. det ikke kameraet der det "vigtigste" i forhold til billedet. (Forstå mig ret). Men det er virkelig et dejligt kamera når man lærer det at kende. Et klart plus ved kameraet er dets flip op skærm. Det er meget nyttigt, når man tager billeder af ting oppefra eller helt nede langs jorden.  Designet er også vildt lækkert, og man lærer hurtig kameraet at kende. 
Det her er virkelig et fantastisk objektiv - Sigma 50mm 1,4. Det er faktisk også det bedst anbefalende portræt objektiv. Virkelig virkelig lækker, og alle pengene værd. Objektivet har en mindste blænde på 1,4. Det gør baggrunden mere sløret. Men med en blænde på 1,4 kan den kun fokuserer på det forreste. Så når vi tager portrætter ligger blænden på omkring 3 og over. Nå men videre om objektivet. Det har fast brændevidde, hvilket vil sige at det ikke kan zoome. I starten da jeg købte objektivet føltes det virkelig underligt at man ikke kunne zoome. Men man vender sig til det, og det er faktisk også enorm fedt. Undtagen hvis man f.eks. skal tage billeder af landskaber osv. 
 Fotostudiet. Ja, det er virkelig lækkert. I fotostudiet er der 3 lamper, med 2 softboxs, og en paraply. Opstillingen af lamperne er meget afhængig af hvilket billede jeg skal tage. Jeg har også sort og hvid baggrund. To meget normale farver - men det er stadig enorm fedt. Her for tiden tager jeg tit billeder af folk i mit fotostudie. I kan jo også købe jer et fotoshoot. Hvis der er flere spørgsmål om fotostudiet kan i bare spørge løs. 
Nikon D7000, også et af vores kameraer. Det er enorm godt - virkelig et lækkert design, og en smule lærenemt hvis man før har haft noget med Nikon at gøre. Det er virkelig et dejligt og lækkert kamera. Et plus ved dette kamera, er at det enormt godt til at filme. På kameraet kan man selv justere på farven og eksponeringen i filmen. 
Det her er også et portrætobjektiv. Det har også en fast brændevidde, hvilket vil sige at det heller ikke kan zoome, og laveste blænde er 1,8. Det her objektiv er også virkelig godt. Man skal dog være opmærksom på at i forhold til fx 50 mm, så er 35 mm her lidt længere væk eller hvad man nu kan sige. 35 mm egner sig derfor bedst til halvtotal/halvnære portrætter, da man ellers skal meget tæt på modellen for at tage nær billeder. Det er et meget fint objektiv til prisen der ligger på omkring de 1300-1400 kr  - Nikon 35mm 1,8 hedder objektivet.
Canon 70-300mm. Det her en telelinsen, med en zoom på 70-300mm. Det er et virkeligt dejligt objektiv,  men man skal dog være opmærksom at man for det meste skal bruge stativ, for at få bedst billeder med dette objektiv. Det er lidt en minus for vores vedkommende, da vi begge elsker at tage billed håndholdt. Det er også en af grundene til at det sjældent er i brug. 

Tamron 18-200 mm er et rigtig fint objektiv hvis man skal bruge et objektiv der kan lidt af det hele. Jeg bruger det mest hvis jeg fx skal til fødselsdag eller andre familie begivenheder. Men alt i alt et rigtig fedt objektiv, man kan bruge til at tage billeder til forskellige begivenheder eller af forskellige ting. 
Sigma 105 mm 1:2.8, er et macroobjektiv, der samtidig også kan bruges som telelinse, da det er på 105 mm. Det her er et objektiv jeg er særligt glad for. Med det her objektiv kan man komme helt tæt på det man vil som man fx kan se på de her billeder vi har taget i et tidligere indlæg; http://smilduerpaa.blogspot.dk/2012/06/lkkert-med-nyt-objektiv.html
Det er et supermegafedt objektiv som jeg kun kan anbefale! Der er dog lige et lille minus, eller jeg ved ikke om jeg vil kalde det et minus, men det er en god idé at bruge stativ, da man ellers kan risikere at få rystede billeder.


Sigma EF-500 ST er en flash. Jeg må indrømme vi ikke har brugt den så meget, men de få gange jeg har brugt den, virker den super. Den er god hvis man fx skal tage billeder til begivenheder hvor der er meget mørkt.  


Tja, Nikon 70-300mm her, er et til 70-300mm objektiv. Det fungere super fint, ehm vil faktisk sige at det er det samme som det andet vi har skrevet om Canon 70-300
Det her et standard objektiv, og følger med når man købet et kamerahus. Canon 18-55mm Jeg bruger det sjældent, da jeg ikke mener det er specielt godt. Det er ikke særlig mange mulighedder med det. Men når man er nybegynder er det mere end rigeligt. Objektivet har en lille zoom på 18-55mm. 

14 kommentarer:

  1. For omkring en måned siden sagde i, at dette indlæg ville bliver smidt på bloggen om få dage. Endelig er det her.

    Hvilke objektiv vile i anbefale mig?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kommer an på hvad du skal bruge det til.

      Slet
    2. Jeg har et Canon 1000d. Skal bruges til alt. Billeder af folk, af blomster, af landskaber osv.

      Slet
    3. Det bedste ville ko være både at købe et macro objektiv, tele og portræt. Men det er jo også pænt dyrt. Så ville nok købe portræt objektivet - sigma 1,4 50mm. Man kan både få det til Canon og Nikon. Jeg bruger det selv til det hele. Det koster omkring 3300 kr.

      Slet
  2. Har i selv taget billederne af udstyret?

    SvarSlet
  3. Ja, udstyr mangler I da ikke ;-)

    Har I selv købt alt udstyret - det må jo være hele jeres formue i har spenderet der?!? :-)

    Ellers super fedt indlæg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har selv købt alt mit. Men amalies mor er fritids fotograf, så de splejser!

      Slet
  4. Fedt indlæg! :)
    Jeg tænkte på, at jeg skal ud og have et 50 mm objektiv, da jeg gerne vil gøre lidt mere i portrætfotografering. Det er ikke professionelt overhovedet, så skal jeg tage 50 mm 1.8 eller 50 mm 1.4?

    SvarSlet
    Svar
    1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet
    2. Hej Clara. Jeg faldt lige over dit spørgsmål, omkring hvilket objektiv du skulle købe. HVis jeg skulle være helt ærlig ville der ikke være den store forskel på 1,4 eller 1,8. Men man bruger sjældent en så lav blænde til at fotografere ansigter, da den kun fokusere på det forreste. Men det går an på hvad de koster.
      Men ville helt klart anbefale Sigma 50mm 1,4. Da det kan bruges til alt. Også portræt billeder. (-:

      Slet
  5. Hvilket kamera er bedst?
    Er det kun dit eller jeres begges udstyr?
    Hvis man kun har taget billeder med et digital kamera, skal man så kun f.eks. købe den sidste linse, eller kan man godt købe en mere avanceret linse?

    Håber i kan hjælpe!:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Johanne. (-:
      Hvis man ser disse to kameraer med det samme objektiv er Nikon 7000 det bedste. Men det kommer fuldstændigt an på hvilket objektiv du har, og hvad du fotografere. Men jeg er også ved at udskifte mit Canon eos 600d, til et Canon eos 7d.
      Det er vores begges udstyr du ser. Vi fotografere altid sammen, så vi "deler".
      Vores spejlreflekser er jo også digital kameraer. Men det går an på , hvad du ville tage billeder af. Den sidste objektiv, er jo standard og er fint nok. Men ville helt klart anbefale dig en af de andre objektiver i stedet for. F.eks. Canon 1,4 50 mm

      Slet
  6. Hvad hedder fotostudiet, hvor har du/i købt det henne?

    SvarSlet